De montage van een wiel begint met de keuze van de componenten. De velg, naaf, spaken en nippels worden gekozen op basis van verschillende criteria: de praktijk, het gewicht, de rijstijl, het type terrein, de fiets en de wensen van de gebruiker. Het geheel moet samenhangend zijn.

Nadat de componenten zijn geselecteerd, wordt de lengte van de te gebruiken spaken berekend. Deze lengte kan verschillen van de ene flens tot de andere van de naaf.


De tweede stap is de rekken. De spaken worden op de naaf gemonteerd. Het aantal gebruikte spaken varieert meestal tussen 20 en 32, afhankelijk van het wiel. De spaken worden dan in de gaten van de rand geplaatst en op hun plaats gehouden met de moeren. Ze kunnen radiaal worden gemonteerd, met twee of drie gekruist, afhankelijk van het type wiel.

Elke radiusdraad wordt gesmeerd met lijnolie. Deze olie maakt het makkelijker om de moeren aan te spannen en de spaken te spannen. Later zal deze olie drogen en dienen als een draadrem.


Het wiel wordt zeer geleidelijk aan gespannen tot de gewenste spanning op het strakste web is bereikt. Een tensiometer is essentieel om deze operatie nauwkeurig uit te voeren. Tegelijkertijd worden sprongen en zeilen gecorrigeerd zodat het wiel perfect rond en recht is. Hiervoor wordt een montagetafel gebruikt.

Het wiel wordt ook gecentreerd met behulp van een centreerapparaat. De centrering moet perfect zijn. De sprongen worden aangepast tot een nauwkeurigheid van ongeveer 0,2 mm, het web wordt aangepast tot een nauwkeurigheid van ongeveer 0,1 mm.

Het wiel is meerdere malen "gebroken". Deze stap maakt het mogelijk om de restspanningen van de spaken los te laten. De nokken zijn geplaatst, de spaken ook. Deze stap is zeer belangrijk. Na elke "breuk" moet er weer gesprongen, gewiegd en gecentreerd worden.

Als het wiel niet meer springt of vaart, is de spaakspanning in balans. Idealiter zou het verschil in spanning tussen de spaken niet meer dan 5% moeten bedragen. Dit is een garantie voor kwaliteit, stabiliteit en een lange levensduur van het wiel. Alleen mijn handmontage laat zo'n precisie toe. Ter vergelijking, het verschil in spaakspanning van een machinaal gemonteerd wiel kan oplopen tot 60%!


De volgende dag wordt het wiel opnieuw gecontroleerd. Het is klaar.

AMARUQ - Bicycle Wheels



Handcrafted carbon and aluminium wheels.

Tél: +32 (0)494 50 13 83

TVA: BE0726500009

Do not hesitate to fill in the contact form for any information.

Opening Hours


Monday through Sunday,

from 7:00 a.m. to 9:00 p.m,

by appointment.

Closed Wednesdays.

FOLLOW US


© Copyright. All Rights Reserved.